Konstantinos Roussos

Τετάρτη, Ιανουαρίου 11

Τα ΝΕΑ onLine - EKΘEΣH TΟY ΔIAΣHMΟY XAPAKTH ΠIEP AΛEΣINΣKI KAI MAΘ

EKΘEΣH TΟY ΔIAΣHMΟY XAPAKTH ΠIEP AΛEΣINΣKI KAI MAΘHTΩN TΟY«H τελειότητα είναι θάνατος»ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΚΑΤΗΜΕΡΤΖΗ«Ο ζωγράφος ξεκινάει, βάζει την πρώτη πινελιά, προχωράει. Παίρνει ανάσα. Αποτυπώνει στον λευκό μουσαμά κάτι που είναι πέρα από τις λέξεις, που δεν μπορεί να ειπωθεί, αυτό που οι Ιάπωνες αποκαλούν το "αχ" των πραγμάτων. Θέλει όμως πολύ να αποκρυπτογραφήσει το νόημά του κι εκεί χάνεται. Οπότε δεν του μένει παρά να τα παίξει όλα για όλα», λέει ο μεγάλος χαράκτης Πιέρ Αλεσίνσκι, που έργα του ίδιου και των μαθητών του θα δούμε στην Αθήνα«H ζωγραφική είναι μια τέχνη βουβή», σημειώνει ο ζωγράφος και χαράκτης Πιερ Αλεσίνσκι, από τους τελευταίους εν ζωή μεγάλους καλλιτέχνες του 20ού αιώνα. «Στις μέρες μας που όλα τρέχουν με την ηλεκτρονική ταχύτητα μετάδοσης, ένας πίνακας δεν είναι μόνο μια σταθερή εικόνα φτιαγμένη με το χέρι. Σκοπός μας είναι την ημέρα κατά την οποία οι μηχανές θα έχουν χάσει και την ενέργεια και εμείς τις οδηγίες χρήσης τους να μπορεί ακόμα η ζωγραφική μέσα στην αινιγματική της ολικότητα, την ευπάθειά της, την ποίησή της, να υποδεχθεί το μάτι, που ακόμα θα υπάρχει στην άγρια κατάσταση».Μοναδικός και μοναχικός, ο Αλεσίνσκι συμμετέχει με είκοσι συν ένα μεγάλα χαρακτικά έργα του και ένα κείμενο στην έκθεση - συνάντηση οκτώ μαθητών τού εργαστηρίου του, η οποία πραγματοποιείται είκοσι χρόνια μετά στην Αθήνα, για να διακηρύξει την πίστη του στην ελευθερία και τη δύναμη της ζωγραφικής.M' ένα πινέλο στο χέρι, βουτηγμένο σε μελάνι και χρώματα, ο Αλεσίνσκι ζωγράφισε απέραντες εκτάσεις χαρτιού, το οποίο εύκολα σκίζεται και πετιέται στα σκουπίδια, αντίθετα με το δέος και τη δέσμευση που προκαλεί το τελάρο.Στην ουσία έφτιαχνε ξανά τον κόσμο χωρίς να τον περιγράφει: με αίσθημα ποιητή, χρώματα και μελάνι. «Τα φαντάσματα των δένδρων ντύνονται στο αρνητικό πάνω στο μαύρο φόντο της μελάνης. Σκέπτομαι τις πυρκαγιές στο δάσος. Αλλά η συγκίνηση από τον θάνατο των δένδρων με το πινέλο στο χέρι μπροστά σ' ένα φύλλο χαρτί δεν έρχεται χωρίς αντιφάσεις. Το χαρτί, το τραπέζι, η γόμα, ένα κινέζικο δοχείο μελάνης από μαύρο κάρβουνο ξύλου προέρχονται από το δάσος. Οφείλουμε πολλά στα δένδρα και επιπλέον, παρατηρώντας τα, έμαθα να σχεδιάζω».H μαθήτριά του Ελληνίδα ζωγράφος Τίνα Καμπάνη, η οποία πρόσφατα είχε ανοίξει μια μεγάλη αίθουσα εκθέσεων στον χώρο ενός παλιού εργοστασίου στην οδό Πειραιώς, έριξε την ιδέα για μια έκθεση με ένα έργο της εποχής του εργαστηρίου του Πιέρ Αλεσίνσκι και δύο σημερινά. Ο διάσημος χαράκτης δέχθηκε να συμμετάσχει, διάλεξε τις λιθογραφίες του σε συνεργασία με την γκαλερί «Λε Λονγκ» που τον εκπροσωπεί και επειδή λόγω ασθενείας δεν μπορούσε να ταξιδέψει ώς την Αθήνα, ετοίμασε το κείμενο «Κόντρα στη μη ζωγραφική». Αντιμέτωπος με τον νέο παγερό ζ-ερωτισμό (νεολογισμός του, από το zero - μηδέν - και ερωτισμό) που φαίνεται να έχει αντικαταστήσει τον «κεκαλυμμένο ερωτισμό» (από τις ζωτικές συνθήκες ομορφιάς, κατά τον Μπρετόν), επιτίθεται κατά του ψυχρού λευκού χρώματος στις μεγάλες εκθέσεις μας και τα πανηγύρια, συμβολίζοντας την αγνότητα ή ακόμα χειρότερα την τελειότητα. «H τελειότητα - δεν το ξέρατε; - είναι ο θάνατος», παρατηρεί.Κόντρα στα ρεύματαΚαλοκαίρι του 2005 στο Παρίσι και στην Εθνική Βιβλιοθήκη, «θησαυροφυλάκιο» των γραφικών τεχνών, ο 79χρονος Πιερ Αλεσίνσκι συναντούσε ξανά αρκετούς από τους μαθητές τού εργαστηρίου του, του έτους 1983, οι οποίοι είχαν σπεύσει απ' όλα τα μέρη του κόσμου για να δουν τη μεγάλη αναδρομική έκθεση χαρακτικών του. Ανάμεσά τους και η Ελληνίδα ζωγράφος Τίνα Καμπάνη. «Μετά την έκπληξη και τις κουβέντες», λέει η Τίνα Καμπάνη, «διαπιστώθηκε ότι όλοι αυτοί, τότε μαθητές της ίδιας χρονιάς, σαραντάρηδες πια και δόκιμοι καλλιτέχνες, παρέμειναν πιστοί στη ζωγραφική στο τελάρο. Πήγαν κόντρα στα ρεύματα». Συμμετέχουν ακόμη η Πολωνή Ντορότα Μπάερ, οι Γάλλοι Φρεντερίκ Σαρού και Εμανουέλ Σαμεχούτ, ο βοηθός τού Αλεσίνσκι, η Γιανγκ Χσιού Γι από την Ταϊβάν, ο Χρήστος Κωσταντέλλος, ο Ισπανός Χουάν Κάρλος Κιντάνα και ο Δανός Πασκάλε Σέρε.INFO«Ατελιέ Πιερ Αλεσίνσκι. 20 χρόνια μετά». Στην «Γκαλερί Π. 37» (Πειραιώς 37, 1ος όροφος, ΗΣΑΠ Μοσχάτου. Τηλ. 210-4818.386). Εγκαίνια 19/1. Έως 28/2.